Radionice i predavanja su besplatna!

 

 

 

 

LISTOPAD

 

 

  1. listopada, 13 sati

 

radionica Matematički origami, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Modularni origami je tehnika origamija, umjetnosti izrade modela iz papira. U modularnom se origamiju konačni model slaže iz više dijelova (modula), bez rezanja i lijepljenja. Ova je tehnika posebno zgodna za izradu modela različitih poliedara, posebice jer je u većini slučajeva manje osjetljiva na sitne nepreciznosti od klasičnog origamija u kojemu se koristi samo jedan papir, a i pogodna je za grupni rad. Na ovoj radionici, koja je zamišljena za uzrast od 10 godina naviše, posjetitelji će moći naučiti izraditi različite modele poliedara (kocki, piramida…) tehnikom modularnog origamija, a uz to i – ovisno o interesu – saznati ponešto o „dubljim“ vezama origamija i matematike.

 

 

 

  1. listopada, 13 sati

 

interaktivno predavanje Kako sakriti poruku, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Posjetitelji ove radionice imat će priliku aktivno se upoznati s nekima od klasičnih načina šifriranja, od kojih su neki bili korišteni još početkom 20. stoljeća. No, saznat će i ponešto o današnjem RSA standardu kriptiranja i o vizualnoj kriptografiji te shemama koje omogućuju da podatak podijelimo među više osoba tako da samo ako su skupa prisutne njih, recimo, dvije mogu otkriti o čemu se radi. Sadržaji su prikladni za uzraste od 12 godina naviše, a nije potrebno nikakvo posebno predznanje (osim osnovne aritmetike).

 

 

 

 

 

STUDENI

 

 

  1. studenog, 13 sati

 

radionica Magični kvadrati i srodna im bića, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Magični kvadrati su tablice brojeva kod kojih se po retcima, stupcima, dijagonalama pojavljuju isti zbrojevi. Mnoge su im kulture pripisivale „magična“ svojstva, a među najznamenitijim entuzijastima magičnih kvadrata je i izumitelj Benjamin Franklin. Na ovoj će radionici sudionici saznati kako konstruirati magične kvadrate, ali i otkriti mnoge njihove inačice – potpune, vražje, najsavršenije, pa čak i apokaliptični magični kvadrat. Radionica je prikladna za uzraste od 8 godina naviše i ne pretpostavlja predznanje.

 

 

 

  1. studenog, 11 sati

 

radionica origamija, mr. sc. Katarina Potaček, prof. GŠ

 

 

 

  1. studenog, 18 sati

 

predavanje Povijest matematike, prof. dr. sc. Zvonimir Šikić, FSB

 

Izgleda da, prije ili kasnije, sva matematička znanja postaju predmetom aksiomatske metode. Često se smatra da tek time ta znanja i postaju matematička. Aksiomatika ih organizira u čvrst i jasno usmjeren deduktivni sustav, u kojem matematičke tvrdnje logički slijede iz sigurnog i trivijalno istinitog temelja, tj. iz sigurnih i trivijalno istinitih aksioma. Tako deduktivna matematička znanja dobivaju sigurnost koja ih čini matematičkima.

 

No, valja uočiti da „sva matematička znanja postaju predmetom aksiomatske metode prije ili kasnije“. Je li baš sasvim nevažno da se u geometriji to dogodi dva tisućljeća ranije nego u aritmetici? Je li to samo nevažna povijesna činjenica? Ili ta činjenica baca novo svjetlo na aksiomatsku metodu? To su pitanja na koja će se pokušati odgovoriti.

 

 

 

  1. studenog, 13 sati

 

interaktivno predavanje Kockanje i klađenje, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Od svih matematičkih disciplina, vjerojatnost je zasigurno u široj javnosti najčešće „korištena“, a ujedno i najčešće krivo interpretirana. Kroz razne aktivnosti i primjere iz sporta i igara na sreću sudionici će saznati kako osnove vjerojatnosti, tako i neke tipične laičke greške (primjerice, zašto kod igre loto nije korisnije uvijek igrati iste brojeve, nego ih mijenjati). Radionica je prikladna za uzrast 12+, a ne očekuje se predznanje iz teorije vjerojatnosti (no, podrazumijeva se znanje matematike razine do 6. razreda osnovne škole).

 

 

 

  1. studenog, 17:30 – 19 sati

 

radionica Djeca s teškoćama u svijetu matematike, prof dr. sc. Zrinjka Stančić, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

 

Kada se u redovnoj školi nalaze učenici s teškoćama, najčešće dolazi do nesklada između njihovih razvojnih sposobnosti te sadržaja i didaktičko-metodičkih formi rada, jer su one uglavnom primjerene većini ostalih „prosječnih“ učenika. To gotovo uvijek kod učenika s posebnim odgojno obrazovnim potrebama dovodi do teškoća u stjecanju znanja i usporava razvoj njihovih potencijala. Neuspjeh u učenju, uz nepovoljnu klimu i komunikaciju u razredu može negativno djelovati na njihov emocionalni i socijalni razvoj, jer je za svakog učenika važna obrazovna uspješnost i prihvaćanje u razrednoj zajednici i školi. Cilj radionice je osvijestiti doživljaj i teškoće u procesima apstrahiranja i generaliziranja te potrebu prilagodbi u poučavanju.

 

 

 

  1. studenog, 11 sati

 

radionica origamija, mr. sc. Katarina Potaček, prof. GŠ

 

 

 

 

 

PROSINAC

 

 

  1. prosinca, 17:30 – 19 sati

 

radionica namijenjena učiteljima i odgajateljima Tehnološki preduvjeti i mogućnosti ICT-AAC aplikacija, dr. sc. Marin Vuković, FER

 

 

Cilj radionice je dati pregled razvijenih aplikacija u okviru projekta ICT-AAC (Information and Communication Technology – Alternative and augmentative communication). Predstavit će se svrha i način primjene svake aplikacije te će se polaznici upoznati s osnovnim funkcionalnostima bitnima za samostalan rad s aplikacijama. Uz navedeno, objasnit će se i tehnički preduvjeti za uređaje na kojima se aplikacije izvode, a polaznici će moći i isprobati aplikacije.

 

 

 

 

  1. prosinca, 17:30 – 18:30 sati

 

radionica Matematika – od teškoća do poremećaja, prof. dr. sc. Mirjana Lencek, ERF

 

Usvajanje matematičkih znanja uključuje niz aktivnosti i procesa čije složenosti postajemo svjesniji nerijetko tek ukoliko se ovi procesi ne odvijaju „glatko“. Kod neke djece problemi traju kratko i prolaze uz promjene strategija učenja, drugačije načine poučavanja ili neke druge aktivnosti, no za neku djecu matematika predstavlja trajni problem. Diskalkulija – kod nas često prevođena kao „poremećaj matematičkih sposobnosti“ – je jedna od specifičnih teškoća učenja o čijem se prepoznavanju, tretmanu i oblikovanju postupaka rada vrlo malo zna. Stoga će izlaganje biti usmjereno na razumijevanje ovog fenomena prema primjerima iz prakse.

 

 

 

  1. prosinca, 18 – 20 sati

 

Večer matematike (i) u Klovićevim dvorima, dr.sc Dubravka Glasnović Gracin, UFZG

 

Večer matematike je skup interaktivnih radionica koje potiču izgradnju pozitivnog stava učenika prema matematici. Dana 4. prosinca 2014. Hrvatsko matematičko društvo u mnogim školama diljem Hrvatske organizira Večer matematike. Večer matematike u Klovićevim dvorima organizirana je za one učenike osnovnih škola u čijim školama ova aktivnost nije organizirana te za njihove roditelje. Sudjelovanje u zabavnim aktivnostima otkriva često zaboravljenu – zabavnu stranu matematike, stvara nove ideje o tome što matematika jest i čime se bavi te dokazuje da matematičke probleme, i bez da smo svjesni vlastitog talenta, svakodnevno svi uspješno rješavamo. Prošle godine je na Večeri matematike sudjelovalo 40000 učenika i roditelja – pridružite nam se i ove godine u ovim aktivnostima!

 

 

 

  1. prosinca, 12 sati

 

Ulična matematika, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF; plato Gradec

 

Ulična matematika, hrvatski prijevod engleskog izraza maths busking, označava različite aktivnosti s matematičkom pozadinom. Temeljne su karakteristike pogodnost za izvođenje na ulici, poput raznih uličnih umjetnika, s nepredvidljivom publikom, kratkoća pojedinih aktivnosti i neobjašnjavanje pozadine: cilj je zaintrigirati i zabaviti publiku trikovima i zadacima. Na ovu je aktivnost pozvan svatko – od namjernih do slučajnih prolaznika. Zapetljani par, detektor laži, tangram, test kompatibilnosti samo su neki od naslova koje ih čekaju.

 

*kratki program, nisu potrebne prijave za sudjelovanje, pozvani ste kao publika

 

 

 

  1. prosinca, 13 sati

 

radionica Fleksagoni, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Fleksagoni su plosnate matematičke igračke koje izrađuju iz papira, a koje imaju više od dvije strane koje se otkrivaju ovisno o tome kako ih se savija i okreće. Na radionici će se izrađivati različiti tetrafleksagoni (pravokutni fleksagoni) i heksafleksagoni (šesterokutni fleksagoni). Sudionici će uz izradu imati priliku sami otkriti koliko strana ima pojedini fleksagon te ih sami ukrašavati crtežima, a saznat će i ponešto od matematike vezane za fleksagone. Radionica je prikladna za svakog od 10 godina naviše (a i za u lijepljenju i rezanju spretne mlađe matematičke entuzijaste), a ne zahtijeva nikakvo predznanje.

 

 

 

  1. prosinca, 18 sati

 

predavanje Matematičar u Zagrebu, prof. Branimir Dakić

 

Dođite na predavanje u kojem se prikazuje Zagreb na jedan nov, zanimljiv i uzbudljiv način: onako kako ga doživljava jedan matematičar. On kroz posebne matematičke naočale opisuje svoje viđenje zagrebačkih ulica, trgova, zgrada, spomenika, parkova i legendi, ugrađujući u priču povijesne i kulturološke elemente. Vizualizacija apstraktnih matematičkih sadržaja na konkretnim primjerima iz zagrebačke svakodnevice potiče kvalitetnije razumijevanje tih sadržaja, a istovremeno razvija osjećaj ponosa i ljubavi prema Zagrebu.

 

 

 

  1. prosinca, 13 sati

 

interaktivno predavanje Izbori na matematički način, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Odabir izbornog sustava i postupka raspodjele zastupničkih mjesta među važnijim su odlukama demokratskih vlada. No, u tom se krije puno više matematike – matematičkog načina razmišljanja – nego što se na prvi pogled čini. Znate li da ovisno o izbornom sustavu uz iste preferencije biračkog tijela načelno možete dobiti proizvoljnog pobjednika, da se može dogoditi da porast udjela birača neke stranke može smanjiti broj njenih zastupnika u saboru, da ne postoji savršen izborni sustav (zapravo, postoji – no, koji je to, saznat ćete na ovoj radionici!)? Na ovoj radionici upoznat ćete se s mnogim matematičkim paradoksima demokracije – a sve to samo uz malo računa i zdravog razuma! Radionica je prikladna za uzraste 12+ i ne pretpostavlja nikakvo predznanje.

 

 

 

 

 

SIJEČANJ

 

 

  1. siječnja, 18 sati

 

predavanje Čovječe, pazi da ne ideš malen ispod zvijezda, znanstveni edukator Bojan Markičević

 

Znaš li gdje živiš i gdje je naše mjesto u svemiru? Znaš li s kojim si brojevimaokružen i koliko ih ima? Sigurno znaš? „Čovječe, pazi da ne ideš malen ispod zvijezda“zanimljivo je i interaktivno predavanje o velikim i malim brojevima koje će te držati na rubu stolca. Ovo predavanje će te odvesti do samog ruba poznatog svemira i nazad. Osjetit ćeš svučar brojeva te kroz maštovito i iznenađujuće putovanje shvatit ćeš kako si ti, Vi… i svi Vaši,kao i čitava populacija ljudi na planeti Zemlji tek jedno zrno pijeska na plaži beskonačnog svemira.

 

 

  1. siječnja, 13 sati

 

radionica Matematičke igre nim, hex, set i društvo, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Matematika i igra – mnogima je to kontradikcija. No, ne samo da se mnogim strateškim igrama mogu pripisati matematički elementi, nego postoje i igre koje su stvarno matematičke – bilo da se mogu analizirati matematički, bilo da imaju neke neočekivane poveznice s matematikom. Na ovoj će se radionici sudionici (uzrast: 10+) upoznati s nekima od najpoznatijih matematičkih igara: igrati ih i saznati što ih to čini matematičkima!

 

 

 

  1. siječnja, 13 sati

 

radionica Topologija bez topova, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Topologija je dio matematike koji podsjeća na geometriju – bavi se prostornim objektima. No, u topologiji veličina i kutovi nisu bitni, važna je povezanost i broj rupa. Najpoznatiji je primjer da je topologu šalica „isto“ što i donut: oboje ima jednu rupu i da je iz plastelina, bez bušenja novih rupa ili zatvaranja ikoje, donut bi se mogao preoblikovati u šalicu. Na ovoj radionici će se kroz igre i trikove s užetima, majicama, bojanjem, pa čak i uz pomoć rukotvorina, posjetitelji upoznati s osnovama topologije. Radionica je prikladna za uzraste 8+.

 

 

 

 

 

NOĆ MUZEJA

 

  1. siječnja, 18 – 19 sati; 19:30 – 20:30 sati

 

Matematika uz zabavu. Riješite se straha od matematike!, Tanja Soucie, prof.OŠ, Renata Svedrec, prof. OŠ, dr.sc. Dubravka Glasnović Gracin, Eva Špalj, prof. SŠ

 

Terapija Hanojskim tornjevima, Aliasom, Križić-kružićem, namijenjena učenicima osnovnih škola, roditeljima, svima koji matematiku još ne doživljavaju zabavom. Igrajte popularne igre začinjene matematikom, u paru ili skupinama od četiri: bez formula, ocjenjivanja, ukora, komisije.

Ljekovito, učinkovito, lako kao… jednadžbe?

 

 

Ne, ne, samo se šalimo! Više kao 1 + 1 = 2.

 

 

 

 

Matematički igrokazi, priče i pjesmice

 

19 – 19:30 sati;  20:30 – 21 sat

 

Matematika se učenicima osnovnih škola može prikazati i kroz zanimljive predstave, priče, igrokaze, skečeve i pjesmice. Tako možemo, primjerice, saznati, koja je uloga nule u osnovnim računskim operacijama, o čemu razgovaraju kvadrat i kocka, kako nazivamo neke jako velike brojeve te neke zanimljive crtice iz povijesti matematike.

 

 

 

 

 

MATHFactor   

 

21 – 21:30 sati

 

Po uzoru na X factor učenici u vremenu od najviše tri minute na jasan i zanimljiv način, bez posebnih pomagala predstavljaju/komuniciraju neku matematičku temu primjerenu svojoj srednjoškolskoj dobi.

 

 

 

 

 

Radionica Matematika prije škole, prof. Maja Peretić, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

 

18:30 sati

 

Iako se smatra da učenje matematike počinje početkom formalnog obrazovanja, danas znamo da djeca i prije polaska u školu moraju razviti neke predvještine važne za kasniji uspjeh u matematici. Cilj radionice je upoznati polaznike s raznim matematičkim predvještinama te na atraktivan način, uz primjenu razvijenih aplikacija, pokazati kako matematika itekako može biti zabavna.

 

 

VELJAČA

 

 

  1. veljače, 10:30 – 11:30 sati

 

radionica Matematika prije škole, prof. Maja Peretić, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

 

Iako se smatra da učenje matematike počinje početkom formalnog obrazovanja, danas znamo da djeca i prije polaska u školu moraju razviti neke predvještine važne za kasniji uspjeh u matematici. Cilj radionice je upoznati polaznike s raznim matematičkim predvještinama te na atraktivan način, uz primjenu razvijenih aplikacija, pokazati kako matematika itekako može biti zabavna.

 

 

 

 

  1. veljače, 18 sati

 

predavanje Linearna perspektiva, prof. dr. sc. Zvonimir Šikić, FSB

 

Na predavanju će se prikazati kako se linearna perspektiva od eksperimentalne renesansne, a zatim i teorijske slikarske tehnike razvila u matematičku disciplinu (projektivnu geometriju). Sve će biti ilustrirano radovima velikih slikara od antike preko renesanse do naših dana.

 

 

 

 

  1. veljače, 18 sati

 

predavanje Fraktalni oblici oko nas, prof. dr. sc. Mervan Pašić, FER ZPM

 

Na primjerima iz svijeta oko nas bit će prikazani najvažniji fraktalni oblici uključujući posebno sljedeće:

  1. oblici iz biljnog svijeta
  2. oblici iz tehnike (strujni krug, struktura računala i mikroprocesora, kompresija slike…)
  3. oblici mikrostruktura (mikrobiologija, medicina…)

U sklopu predavanja dat će se i poseban osvrt na likovno-geometrijska obilježja fraktalnih oblika. Predavanje je primjereno učenicima viših razreda osnovne škole, srednjoškolcima, studentima i, naravno, svim ljubiteljima matematike i likovne umjetnosti.

 

 

 

 

  1. veljače, 13 sati

 

radionica Računanje logaritmarom, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Mnoge su inženjerske generacije „odrasle“ na korištenju pomagala koje je pojavom modernih kompjutera otišlo u zaborav, iako je za dolazak do tog doba zasigurno trebao on: logaritmar. Na ovoj će se radionici posjetitelji moći upoznati s korištenjem tog klasičnog računskog pomagala te njegovom poviješću i matematičkom pozadinom, a sve to uz minimum matematičkih tehnikalija. Naučite koristiti računalo koje radi i kad nema struje! Radionica je prikladna za uzraste 12+. Nije potrebno predznanje izvan poznavanja decimalne aritmetike (četiri osnovne računske operacije, potenciranje i korijeni).

 

 

 

 

  1. veljače, 18 sati

 

predavanje Kako zvuči dimenzija √3 (korijen iz 3), doc. dr. sc. Tomislav Šikić, FER

 

U ovom predavanju osvrnut ćemo se na najjednostavnije primjere diferencijalnih jednadžbi u prirodi, s eksponencijalnim ili sinusoidalnim rješenjem. Te jednadžbe opisuju svakodnevne prirodne pojave, kao što su rast populacije ili prenošenje zvuka. U uvodnom ćemo dijelu predavanja na vrlo pristupačan način objasniti što je to diferencijalna jednadžba i zašto se eksponencijalna funkcija javlja kao rješenje diferencijalnih jednadžbi koje nam omogućuju da razumijemo i opišemo mnoge zakone prirode. U želji da slušateljstvu što zornije ilustriramo gore navedeno, prezentirat ćemo kako valna rješenja nekih diferencijalnih jednadžbi „cvrkuću“. Tako ćemo moći čuti kako zvuči dimenzija \sqrt{3}. Postupak prebacivanja rješenja  u zvučni signal „skladala“ je dr. sc. Sanja Grubeša sa Zavoda za elektroakustiku FER-a, a cijelo predavanje zasniva se na zajedničkom članku S.Grubeša, M. Resman, T. Šikić, D. Žubrinić.

 

 

  1. veljače, 13 sati

 

interaktivno predavanje Rubikova kocka, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Zasigurno najpoznatija matematička igračka svih vremena je Rubikova kocka. Ono što je čini matematički zanimljivom nije njen oblik, pa čak ni ogroman broj različitih izgleda, već pozadina svih sustavnih pokušaja rješavanja: teorija grupa, apstraktan dio matematike koji povezuje naizgled nespojivo – kristale, umjetnost i Rubikovu kocku. Na ovoj će radionici posjetitelji upoznati neke od osnova teorije grupa na zabavan i minimalno formalan način. Radionica je prikladna za srednjoškolce i odrasle sa standardnim srednjoškolskim znanjem matematike.

 

 

 

 

OŽUJAK

 

  1. ožujka, 10:30 – 11:30 sati

 

radionica Matematika prije škole, prof. Maja Peretić, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

 

Iako se smatra da učenje matematike počinje početkom formalnog obrazovanja, danas znamo da djeca i prije polaska u školu moraju razviti neke predvještine važne za kasniji uspjeh u matematici. Cilj radionice je upoznati polaznike s raznim matematičkim predvještinama te na atraktivan način, uz primjenu razvijenih aplikacija, pokazati kako matematika itekako može biti zabavna.

 

 

 

  1. ožujka, 18 – 19 sati

 

predavanje Razvoj matematičkih vještina, prof. dr. sc. Vesna Vlahović Štetić, Filozofski fakultet

 

Razvoj matematičkih predznanja i vještina započinje vrlo rano. Važno je znati kako te dječje potencijale iskoristiti za razumijevanje matematičkih ideja i razvoj složenih matematičkih vještina. Na predavanju će se ukazati na to što djeca određene dobi mogu razumjeti i kako organizirati okolinu da im olakšamo usvajanje matematike.

 

 

 

  1. ožujka, 13 sati

 

radionica Hocus-pocus mathematicus, doc. dr. sc. Franka Miriam Brueckler, PMF

 

Matematička magija ili magija matematike? Bilo kako bilo, mnogi trikovi koje izvode mađioničari temelje se na matematici. Osobito mnogo ima takvih trikova s kartama, kockama ili pogađanjem brojeva. Ova show-radionica će demonstrirati neke od najatraktivnijih među njima, ali i, atipično za mađioničare, otkriti – matematičke tajne koje stoje iza tih trikova. Radionica je prikladna za uzraste 8+.

 

 

 

  1. ožujka, 11 – 13 sati

 

Dan broja Pi (π), Tanja Soucie, prof.OŠ, Renata Svedrec, prof. OŠ, dr.sc. Dubravka Glasnović Gracin, Eva Špalj, prof. SŠ

 

Običan dan u krugu matematičara…

 

Gdje je nestao Pi? Ima li kružnica beskonačan broj kuteva? Što je recital decimala broja Pi? Tko uživa u matematičkim pjesmama? Kako se vrti hula hup?

 

Odgovori u Galeriji Klovićevi dvori na proslavi Međunarodnog dana broja Pi!

 

Baš su šašavi ti matematičari!

 

 

 

Popratna događanja su organizirana uz pomoć Hrvatskog matematičkog društva!

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *